Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Ugdymas ir kultūra
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Ugdymas ir kultūra

  
 
 
12345678910
Aprašymas

Įvadas. Ugdymo samprata. Kultūra. Socialinis - kultūrinis ugdymas. Daugiakultūrinis ugdymas. Išvados.

Ištrauka

Lietuvai atgavus nepriklausomybę, atsirado galimybė kurti savo šalies švietimo sistemą ir jai bei jos struktūriniams elementams formuluoti ir deleguoti misiją, tikslus, atliepiančius pasaulines švietimo tendencijas bei Lietuvos savitumą.
Lietuvos švietimo reformavimui iškilo uždavinys ne tik suformuluoti misijas, tikslus, bet ir juos realizuoti. Plečiantis mokslinės minties, problemų skverbimuisi į gyvenimo kasdienybę, visuomenėje ima rastis mokslų diferenciacijos ir integracijos tendencijų, tai yra, mokslas išsisklaido į daugybę atskirų, savarankiškai besivystančių atšakų. Tačiau tai sunkus uždavinys, nes Lietuvos švietimo sistema 50 metų buvo orientuota į Sovietų Sąjungos autoritarinio, vienpuse ideologija grįsto užsakymo įgyvendinimą. Staigi politinio rėžimo,socialinės, ekonominės sanklodos Lietuvoje kaita, kuriai praktiškai nebuvo sąlygų pasirengti, bei šalies integracija į Europos Sąjungą, modernaus pasaulio spaudimas žengiant į XXI a., neretai apibūdinamą kaip žinių, informacinės visuomenės amžių, akina reformuoti Lietuvos švietimo sistemą, įvertinant ugdymo mokslo ir praktikos laimėjimus bei, orientuojantis į pasaulinę edukacinę tendenciją, individo lavinimą(si) visą gyvenimą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad švietimo sistemos bei struktūrinių jos elementų paskirtis - ugdymas, tad visa tai turi laiduoti galimybę individui ugdytis visą gyvenimą, kad švietimo sistema ir struktūriniai jos elementai skatintų jį tai daryti. Taigi Lietuvoje metodologine prasme būtina pakreipti švietimo sistemą taip, kad ji būtų orientuota ne į institucijų poreikių tenkinimą, bet būtų homocentrinė - orientuota į individą, jo potencinių galių sklaidą socialiai prasmingai veiklai ir skatintų jo ugdymąsi.
Mokslas ir technika, biologija ir socialiniai mokslai sukuria vis naujus dėsnius ir atranda didesnę galimybę įvairiose srityse, kelia vis naujus uždavinius žmogaus veiklai. Norint tobulėti ir tobulinti visuomenės moralę, reikia stengtis, kad visa bendruomenė siektų kultūros aukštumų ir gyventų, remdamasi krikščioniškomis vertybėmis. Savo prigimtimi kiekvienas žmogus yra nepakartojama individualybė, todėl jam turi būti sudaryto visos sąlygos pasireikšti kūrybinėmis galiomis, puošti ją tautiniais savitumais, įtakoti bendrą kultūros srovę savita globaline išmintimi ir kultūra.

Jau XX a. pradžioje tarp lietuvių pedagogikos sąvokų, prof. Stasio Šalkauskio dėka atsirado nauja sąvoka ,, ugdymas '', kurią autorius apibrėžė taip: ,,Ugdymas yra globojamasis, lavinamasis ir auklėjamasis veikimas, kuriuo suaugusi karta stengiasi paruošti gyvenimo tikslams priaugančiąją, kartą su prigimtinių, kultūrinių ir religinių visuomenės gėrybių pagalba '' (33, p.14). Vėliau šį ,,žmogiškojo veikimo srities fenomeną'' (33, p.14) plačiau nagrinėjo daugelis lietuvių pedagogų:L. Jovaiša, J. Vaitkevičius, V. Rajeckas, B. Bitinas, A. Juška, J. Vabalas - Gudaitis, V. Jakavičius ir kt.
Ugdymas yra susijęs su visuomenės raida bei lemia jos pažangumą. Vyresniosios kartos turimų žinių, patirties perdavimas jaunajai kartai - žmonijos tobulėjimo garantas. Vadinasi, būtina parengti vaikus ir jaunimą gyventi visuomenėje, gebėti ją planingai ir kūrybingai keisti. ,, Taigi ugdymas - visuomeninės - istorinės patirties perdavimas jaunosioms kartoms, siekiant parengti jas gyvenimui ir darbui (29, p.10). Ilgą laiką lietuvių pedagogikoje ugdymo terminas nebuvo vartojamas (rusų kalboje jo atitikmens nėra).
Remiantis V. Jakavičiaus knygoje ,, Žmogaus ugdymas '' išsakytoms mintims, ugdymą galima suvokti kaip žmonių bendravimą, kurio metu kuriama asmenybė. Ugdymas vyksta aplinkos bei žmonijos sąveikos procese. ,,Ugdymas - kryptingas, permanentinis ( lot. permanens - nenutrūkstamas ), t. y. trunkantis visą žmogaus gyvenimą, procesas '' (8, p. 9). Todėl pedagogikos mokslo objektu siūloma laikyti tik jaunosios kartos ugdymą. Šiuo metu įsigali gerokai platesnė sąvoka - edukologija ( lot. educatio, iš anglų kalbos išvertus - švietimo, lavinimo, auklėjimo, ugdymo sąvoką). Taigi ,, edukologija yra mokslas, tiriantis permanentinį žmogaus ir grupių ugdymą"(10, p.14). ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-09-21
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai10 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis18.14 KB
AutoriusVandena
Viso autoriaus darbų8 darbai
Metai2005 m
Klasė/kursas1
Švietimo institucijaSimno specialioji mokykla
Failo pavadinimasMicrosoft Word Ugdymas ir kultura [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Simno specialioji mokykla / 1 Klasė/kursas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą