Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Mokymo bendradarbiaujant taikymas pradiniame ugdyme
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Mokymo bendradarbiaujant taikymas pradiniame ugdyme

  
 
 
12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940414243444546474849505152535455565758596061626364656667686970717273747576
Aprašymas

Įvadas. Teoriniai mokymo bendradarbiaujant pagrindai. Mokymo bendradarbiaujant idėjų raida Lietuvoje. Svarbiausi mokymo bendradarbiaujant elementai. Mokinių sąveikos organizavimo principai. Teigiamos tarpusavio priklausomybės ir asmeninės atsakomybės formavimas. Bendradarbiaujančių grupių ypatybės. Mokytojo vaidmuo bendradarbiavimo atmosferos kūrime. Tyrimo metodika. Tyrimo duomenų analizė. Mokymo bendradarbiaujant pedagoginės patirties analizė. Išvados. Priedai (4).

Ištrauka

Atviroje visuomenėje žmogus turi galimybę save atrasti ir pozityviai išreikšti, įnešdamas savo indėlį į visuomenės gerovės kūrimą. Mes gyvename įvairių socialinių, politinių, ekonominių lūžių metu. Regime pasaulinę vienijimosi, bendradarbiavimo įvairiose srityse tendenciją.. Šių dienų mokiniai neabejotinai bus įtraukti į vis glaudesnius tarpusavio santykius. Jeigu šiandieną jie neįgis bendradarbiavimo įgūdžių, ateityje turės mažiau galimybių įsilieti į bendruomenės gyvenimą, pritaikyti savo gabumus, suderinti juos su bendrais interesais. V. Lepeškienė (1996) pabrėžia bendradarbiavimo svarbą: mokykloje reikia mokytis individualius poreikius derinti su grupės interesais, sudaryti sąlygas kiekvienam geriau atskleisti savo sugebėjimus.
Mokymosi bendradarbiaujant idėja nėra nauja. Jos ištakos siekia antikinę Graikiją, o dabartinė jos raida susijusi su praėjusio amžiaus ugdymo psichologais ir pedagogikos teoretikais. Nauja tai, kad ši idėja įgauna vis masiškesnį pobūdį. Mokymosi bendradarbiaujant idėjos pastarąjį dešimtmetį pasiekia mus iš įvairių šaltinių: užsienio ir naujai leidžiamos edukacinės lietuvių literatūros; kvalifikacijos tobulinimo kursų, tokių kaip APPLE ar aktyvaus mokymo metodų; jos akcentuojamos ir švietimo dokumentuose, tokiuose kaip Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrosios programos (1997) bei Bendrojo išsilavinimo standartai (1998). Šios idėjos taip pat ateina iš vakarietiškų universitetų, kuriuose gyvuoja jau ne vieną dešimtmetį.
Nors bendradarbiavimo idėja taikoma daugiau kaip šimtmetį, tačiau analizuoti, tyrinėti pradėta prieš 30 metų. Mokymasis bendradarbiauti remiasi rimtais, daugiausia socialinės psichologijos tyrimais. Šiuo metu galima racionaliai pasinaudoti JAV, Kanados, Anglijos, Norvegijos, Izraelio ir kitų pasaulio šalių pedagogų patirtimi. Lietuvoje daugėja pedagogų taikančių šį metodą savo praktikoje.
Tarp pirmųjų, pradėjusių nagrinėti šią temą, buvo profesorius V. Černius (1992). Didelę savo gyvenimo dalį jis paskyrė grupių dinamikos tyrimams ir jų taikymui dirbti su suaugusiais. Akivaizdūs mokymosi bendradarbiaujant privalumai suaugusiųjų grupėse įkvėpė toliau nagrinėti šią sritį. Tolimesnius tyrinėjimus, apimančius jaunesnįjį mokyklinį amžių, atliko M. Teresevičienė, G. Gedvilienė (1999). Jos pateikė mokymosi bendradarbiaujant teorinius pagrindus bei lavinimo užduotis. Autorės pabrėžia, kad negalima iškelti ar supriešinti mokymosi bedradarbiaujant su kitais metodais, jo per daug sureikšminti. Tai nėra universalus, o tiesiog vienas iš būdų, atveriančių mokytojams galimybę kurti, praturtinti turimą metodų arsenalą, o besimokantiems - pajusti dalyvavimo grupėse džiaugsmą, pasitenkinimą bendro darbo rezultatais.
Modernioje visuomenėje bendradarbiavimas labai svarbus. Jo reikšmė pabrėžiama edukacinėje literatūroje. Bendrojo išsilavinimo standartuose (1998) numatomi tokie pagrindiniai gebėjimai: asmeniniai, socialiniai, komunikaciniai, kritinio mąstymo bei problemų sprendimo. Pagrindinės vertybinės nuostatos: rūpinimąsis kitais, neabejingumas viskam, kas vyksta šalia, savigarba bei pagarba kitiems, atsakomybė už save, savo veiksmus, teisingumas, atvirumas kaitai. Žmogus privalo rinktis, spręsti ir atsakyti už savo sprendimus. Akivaizdu, kad šiuos asmens bruožus įmanoma išugdyti tik "įsileidžiant" pedagogikos naujoves į klases ir mokyklas. Senasis mokymosi būdas buvo paprastas. Mokytojas skaitydavo paskaitą. Mokiniai tyliai sėdėdavo ir klausydavo. Šiandien tokio vaizdo nepamatysime klasėse, kur tikrai mokomasi. Šiandieninė klasė yra veikli, bendradarbiaujanti, lanksti. To priežastys, kaip nurodo E. Jensen (1999), kad mes daugiau žinome apie smegenų darbą ir mokymąsi, taigi galime nustatyti bendravimu grįsto mokymosi pranašumus. Dabar mokiniams siūloma daugiau įvairių mokymosi stilių ir remiamasi protiniais gebėjimais. Mokymasis bendradarbiaujant yra aktyvus mokymosi procesas, kuriame akademiniai ir socialiniai įgūdžiai puoselėjami tiesioginio mokinių bendravimo, individų atsakomybės ir teigiamos tarpusavio priklausomybės dėka.
Mokymąsis bendradarbiaujant skatina ir plėtoja toleranciją kito nuomonei, dialogą, pasitikėjimą savimi, atsakomybę, visuomenės galvosenos pasikeitimus: iš autokratinio modelio, kur viskas žinoma ir sprendžiama "iš viršaus" į demokratinį, kur vyrauja bendri sprendimai, remiantis prielaida, kad ir kiti turi ką pasakyti. R. I. Arends (1998) teigimu, mokymasis bendradarbiaujant patenkina mažiausiai tris tikslus:
• didina akademinio mokymosi vertę, duoda naudos tiek gabiems, tiek silpniems mokiniams;
• sudaro sąlygas mokytis, vieniems kitus suprasti ir pripažinti.;
• padeda išmokti socialinių gebėjimų.
Kintant mokyklos modeliui ir ugdant iniaciatyvią, savarankišką, kritiškai mąstančią, sugebančią prisiimti atsakomybę asmenybę, svarbu ieškoti naujų mokymosi metodų ir krypčių. Vis dažniau mokytojai savo darbe taiko mokymą bendradarbiaujant. Mokymo bendradarbiaujant pedagogine patirtimi dalijasi B. Damauskienė (2003), S. Makštutienė (1998). Mokymo ir mokymosi bendradarbiaujant svarba pabrėžiama respublikinės teorinės praktinės konferencijos, įvykusios 2001 m. Šiaulių Šventupio vidurinėje mokykloje, medžiagoje. Savo patirtimi, ieškojimais dalijasi konferencijos, įvykusios 2004 m. Šiaulių Beržyno pagrindinėje mokykloje, dalyviai (2004)

Šiame darbe sieksiu išsiaiškinti mokymo bendradarbiaujant sudedamąsias dalis, parodysiu įvairius požiūrius į grupes, jų dinamiką, atskleisiu dėsningumus, su kuriais neišvengiamai teks susidurti pereinant nuo tradicinio mokymo prie mokymo bendradarbiaujant. Pateiksiu tyrimų rezultatus, parodančius mokymo bendradarbiaujant taikymo galimybes pradinio ugdymo procese, atsleidžiančius mokinių mokymosi ir elgesio privalumus ir trūkumus, taikant mokymą bendradarbiaujant, ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-02-28
DalykasPedagogikos diplominis darbas
KategorijaPedagogika
TipasDiplominiai darbai
Apimtis74 puslapiai 
Literatūros šaltiniai25 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis207.13 KB
AutoriusVytas
Viso autoriaus darbų9 darbai
Metai2003 m
Klasė/kursas4
Mokytojas/Dėstytojassoc. dr. D.Augienė
Švietimo institucijaŠiaulių Universitetas
FakultetasEdukologijos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Mokymo bendradarbiaujant taikymas pradiniame ugdyme [speros.lt].DOC
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Diplominiai darbai
  • 74 puslapiai 
  • Šiaulių Universitetas / 4 Klasė/kursas
  • soc. dr. D.Augienė
  • 2003 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą