Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Edukologijos idėjų ištakų apžvalga
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Edukologijos idėjų ištakų apžvalga

  
 
 
123456789101112131415161718192021
Aprašymas

Trumpa pasaulinės patirties apžvalga. Senovės genčių ugdymas. Tolimųjų Rytų švietimas. Senovės Graikija. Demokritas. Socrates. Platonas. Aristotelis. Romėnų ugdymas. Viduramžiai. Renesansas. XVII amžiaus ugdymo mokslo sistema. XVIII amžiaus ugdymo plėtotė. XIX amžiaus ugdymas. XX amžiaus filosofinės kryptys. XX amžiaus psichologinės krypties pedagogika. XX amžiaus religinės krypties pedagogika. Žakas Maritenas. Edukologijos idėjų analizės ištakos Lietuvoje. Lietuvos patirtis.

Ištrauka

Senovės genčių ugdymas
Kiek yra žinoma, seniausiais laikais žmogus kovojo už kiekvieną savo gyventą dieną. Po paskutinio ledynmečio, prieš 10 – 7 tūkst. Metų, prasidėjus ilgalaikiam atšilimui (manoma, jis tęsiasi apie 30000 m.), žmonės vėl grįžo į paliktas teritorijas, tačiau ilgą laika svarbiausia buvo išgyventi dieną, pergyventi žiemą, išgyventi gimdymą. Tuo metu, manoma, žmonės gyvendavo iki 30 metų ir trumpiau, todėl kiekvienas vaikas turėdavo skubėti ir perimti patirtį, kurią sukaupė vyresnieji, kuo greičiau, kadangi laikas jiems skirtas būti kartu, buvo trumpas. Manoma, kad seniausių laikų ugdymą apibūdina šie principai:
Asimiliacija;
Gyvenimiškumas;
Tradiciškumas;
Gamtiškumas;
Iniciacija.
Pagrindiniai pirminės bendruomenės ugdymo uždaviniai
Parengti vaiką kovai už būvį, išlikimą;
Išmokyti jį pasigaminti ir pasinaudoti namų gamybos priemonėmis, įrengimais;
Suprasti gamtos paslaptis ir mokėti prisitaikyti prie jų;
Išmokyti vaikus paklusnumo vyresniesiems, kad sėkmingiau perimtų jų gyvenimo patirtį.
Tolimųjų Rytų švietimas
Tolimuosiuose Rytuose susikūrė civilizacija daug palikusi - dar nesame visko sužinoję, supratę ir įvertinę, tačiau tai pasakytina apie daugelį senųjų civilizacijų –menui, moklsui bei edukologijai. Pamonėtinas, pavyzdžiui, Konfucijus (K'ung-fu-tzu ; 551-479 m. pr. Kr.) , kuris jau prieš 2600 metų pastebėjo, kad ugdymas turi būti sistemingas ir nuoseklus. Jis pasisakė prieš žinojimą, paremtą vien intuiciją, jo manymu, nuoseklios studijos, ypatingai, vadovaujant patyrusiam mokytojui, yra tikrasis žinojimo pamatas. Konfucijaus manymu, svarbu, kad kilmingas jaunuolis (apie merginų ugdymą Konfucijus nesvarstė) ne tik šmanytų mokslus ir menus, bet ir būtų dorovingas ir garbingas.
Konfucijaus ugdymo idėjos:
– Mąstyti – tai išmokti surasti esmę moksle;
– Ugdymą iki 20 metų reikia skirstyti į 3 laipsnius;
– Išmokyti vaikus 6 menų: etiketo, muzikos, šaudymo iš lanko, jodinėjimo, rašto ir aritmetikos;
– Moralinis auklėjimas;
– Neigė darbinį auklėjimą.
Indijos palikimas yra labia platus, tačiau jį paminėsime kaip atskirą, kadangi jame intuicija, vidinio balso klausimymasis laikomi labia svarbiais, tačiau dažnu atveju ugdymas pagrįstas luomais ir remiasi paklusnumu, savo laisvės atsižadėjimu.
Senovės Graikija. Pirmosios pedagogikos teorijos( VI - IV a.p.m.e.). Graikija laikoma Vakarų kultūros lopšiu, palikusi pirmuosius bandymus sistemiškai analizuoti gamtą, taip pat visuomenę. Ugdymas - visuomeninis reiškinys - nusipelnė daugelio mąstytojų dėmesio. Pirmosios ugdymo užuomazgos siejamos su religija (Pitagoras), su visuomenės gyvenimo tobulinimu (Sokratas, Platonas, Aristotelis). Trumpai įvardinant svarbiausius tiklsus:
Spartoj vaikus auklėdavo fiziškai stipriais, užgrūdintais būsimais kariais;
Atėnuose aukščiausias mokymo ir auklėjimo tikslas buvo išugdyti mokinių gerą būdą, charakterį, ištobulinti jų gabumus. Pirmąsias ugdymo teorijas suformavo Demokritas, Sokratas, Platonas ir Aristotelis.
Demokritas
Derinti auklėjimą su vaikų prigimtimi, gamtos dėsniais;
Ugdyti jų mąstymą;
Ugdyti vaikų smalsumą, tėvų poveikį jiems;
Mokant ir auklėjant taikyti pratybas.
Socrates
Credo: Pažink pats save;
Pagrindinis ugdymo reguliatorius yra sąžinė;
"Sokrato metodas";
Filosofija turi tarnauti žmogui;
Dorovė – žinojimo išdava;
Ugdymo teorijos nesukūrė.
Platonas
Žmones skirsto į tris luomus: maitintojus, karius ir filosofus-valdytojus;
Auklėjimo uždavinys – siekti visų trijų luomų ir sielų darnos, harmonijos. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-04
DalykasPedagogikos konspektas
KategorijaPedagogika
TipasKonspektai
Apimtis21 puslapis 
Literatūros šaltiniai0
Dydis32.62 KB
Autoriuslinute
Viso autoriaus darbų10 darbų
Metai2006 m
Klasė/kursas1
Švietimo institucijaVilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centras
Failo pavadinimasMicrosoft Word Edukologijos ideju istaku apzvalga [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Konspektai
  • 21 puslapis 
  • Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centras / 1 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą