Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Ugdymo samprata (4)
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Ugdymo samprata (4)

  
 
 
123456789
Aprašymas

Įvadas. Ugdymo reikšmė. Ugdymo tikslai. Ugdymo turinys. Ugdymo proceso dalyviai. Ugdymo metodai. Ugdymo procesas. Ugdymo mokslas – ugdymo menas. Išvados.

Ištrauka

Ugdymas – socialinis reiškinys, nuėjęs ilgą vystimosi kelią ir XX amžiaus pabaigoje tapęs ypač reikšmingu ir pakankamai sudėtingu. Šį reiškinį tyrinėjantis ugdymo mokslas taip pat patyrė didelius kokybinius tyrimo objekto, metodų ir organizacijos pokyčius.
XX amžiaus antrojoje pusėje ugdymo reikšmė ypač išaugo. Žmonijos kontekste ugdymas siejamas su civilizacija: ugdymas įgalina žmones perimti praeities civilizaciją, dalyvauti dabarties civilizacijoje ir kurti ateities civilizaciją. Ugdymas taip pat siejamas su konkrečia visuomene, tauta, socialine grupe.
Edukologija – tai mokslas, apie daugiašalį žmogaus ugdymo mokslą. Ugdymo mokslas iš esmės apima visas tikrovės sritis ir yra permanentinis. Edukologija įvardijama kaip mokslas, tiriantis permanentinį žmogaus ir grupių ugdymą. Edukologija, visų pirma, apima šeimą, kaip ypatingą socialinį, ekonominį ir kultūrinį darinį, mokyklinę ir nemokyklinę bendruomenę, visą visuomenę. Šiuo požiūriu išskiriamos skirtingos edukologijos disciplinos, kurias jungia bendras objektas – ugdymas.


Ugdymo sąvoką, kaip lietuvių pedagogikos terminą, įvedė S. Šalkauskis. Ši sąvoka buvo plačiai vartojama tarpukario Lietuvos pedagogų darbuose. Remdamasis užsienio mokslininkų darbais, S. Šalkauskis teigė, jog ugdyti reiškia daryti, kad kas augtų, eitų aukštyn. Anot jo, tobulinimo linkmė, vedanti aukštyn, ugdymui yra esminė, nes ir užsienio mokslininkai taip pat pabrėžė vedimą arba kėlimą iš žemesnės padėties į aukštesnę. (Savickytė V., 1997, p. 9)
B. Bitino nuomone, kaip mokslo terminas, šis žodis vartojamas išimtinai žmonių, visų pirma vaikų, asmenybės savybių, procesų kryptingam formavimui apibūdinti. Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų šalių, ugdymo terminui priskiriama ne tik bendroji, bet ir siauresnės reikšmės. (Ten pat, p. 9)
Visuotinai pabrėžiama, kad ugdymas, atsiradęs kartu su žmogumi, yra tiesiogiai susijęs su visuomenės raida ir daugiausia lemia jos dabartį, raidą ir ateitį. Jis yra ta lemiama sąlyga, tas veiksnys, kuris padeda išsaugoti ir plėtoti gamybinę, moralinę visos žmonijos, atskiros tautos patirtį, jos kultūrą. Todėl ugdymo samprata – viena iš svarbiausių pedagogikos problemų. (Rajeckas V. 2004, p. 178 – 179)
Ugdymą galima paaiškinti dviem aspektais: kaip individualų ir kaip institucinį. Institucinio ugdymo paskirtis – sudaryti sąlygas individui mokytis visą gyvenimą, kad pritaptų prie nuolat kintančio visuomeninio gyvenimo, įsisavintų naujas žinias ir technologijas. Individualaus ugdymo paskirtis – skatinti mokytis ir tobulėti kaip asmenybė.
Žmogus keičiasi visą savo gyvenimą: auga, bręsta, sensta. Kinta jo fizinė struktūra, psichika, požiūris į save ir į pasaulį. Kiekybinius ir kokybinius pokyčius, vykstančius žmoguje vadiname vystimusi. Ugdymas, suprantamas kaip asmenybę kuriantis žmonių bendravimas, sąveikaujant su aplinka bei žmonijos kultūros vertybėmis.
Ugdymo rezultatai priklauso nuo ugdytojų veiklos, ugdytinių pastangų ir aplinkos įtakos. Sudėtinės ugdymo dalys: ugdytinio veikloje – saviugda; ugdytojo veikloje – auginimas, švietimas, mokymas, lavinimas, auklėjimas taip pat formavimas. Šios sąvokos dar vadinamos ugdymo funkcijomis.
Šiandien nepaisant įvairių filosofinių sampratų, civilizuotuose kraštuose vis labiau keliami humaniško ugdymo idealai – pagarba žmogui, dora, teisingumas, asmenybės dorybingumas. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-02-17
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis7 puslapiai 
Literatūros šaltiniai5
Dydis13.23 KB
AutoriusErika
Viso autoriaus darbų3 darbai
Metai2007 m
Klasė/kursas1
Švietimo institucijaPanevėžio kolegija
Failo pavadinimasMicrosoft Word Ugdymo samprata (4) [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 7 puslapiai 
  • Panevėžio kolegija / 1 Klasė/kursas
  • 2007 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą