Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Dorovinių vertybių pobūdis
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Dorovinių vertybių pobūdis

  
 
 
123456789101112
Aprašymas

Įvadas. Tikra ir nekintanti vertybė. Vertybių yra pats žmogus-asmuo. Vertybės pagal M. Schelerį. Vertybių skirstymas. Scheleris nustato tokią vertybių grupių hierarchiją. Vertybių reikšmė. Dorovinė vertybė yra elgesio dorybė. Išvados.

Ištrauka

Žmogus gyvena ne vien šia diena ir ne vien tam, kad išgyventų. Kaip ir prieš šimtmečius, taip ir mūsų laikais žmonės kasdien regi dūžtančius, yrančius ir nykstančius daiktus, kenčiančius ir mirštančius artimuosius, kylančias ir virstančias valdžias. Kaip ir prieš šimtmečius, baiminamasi gamtos stichijų ir nelaimingų atsitiktinumų, bodimasi jausmų ir įpročių monotonija, rutininiu darbu, pagaliau ir besikartojančiu kasdienių poreikių tenkinimu. Nerimą ir liūdesį sukelia nenumaldoma laiko tėkmė, kuri nerūpestingą vaikystę keičia prieštaringa jaunyste, jaunystę – blaiviu brandos amžiumi, o šį – beviltiška senatve. Laiko slinktis parodo, kad viskas aplink mus laikina, nepatvaru ir nepatikima. Tai suvokiant kyla ne visada įsisąmoninamas troškimas išsiveržti iš fiziologinio ir biologinio determinizmo, ilgesys ir siekis, virstantis nepamainomu dvasiniu poreikiu to, kuo būtų galima pasiremti dūžlioje kasdienybėje, kas yra patvaru ir ilgalaikiška. Šį ilgesį tenkina vertybės, jų įsisąmoninimas ir siekis yra asmenybės darnos pamatas, būtina laimingo ir prasmingo gyvenimo sąlyga. /…/Pabandė į gyvenimą žvelgti per dorovinių vertybių prizmę ir filosofas M.Scheleris.
Darbo tikslai ir uždaviniai. Naudojantis prieinama literatūra pabandyti išsiaiškinti:
kokia yra tikra ir gryna vertybė;
ar vertybės kyla iš dorovinės pareigos
ar tikra vertybė gali būti kintanti arba priklausanti nuo įvairių sąlygų ir aplinkybių;
kas apsprendžia žmogaus vertybių pasirinkimą;
ar mes vertiname tik tai, kas tenkina mūsų poreikius;
ar vertybių siekis gali padaryti asmens gyvenimą prasmingesnį ir laimingesnį;
ar vertybės ir gėrybės yra tapatūs reiškiniai;
ar vertybės daro įtaką žmonių gyvenimui;
kaip vertybės skirstomos, grupuojamos;
ar žmogaus dorovingumas priklauso nuo jo santykio su vertybėmis;
ar vertybinė orentacija yra gabumų ir išsilavinimo išraiška.
Vertybėmis, kaip ir gėrybėmis, paprastai yra laikoma visa, kas yra poreikių, interesų, norų, troškimų objektai, kas sukelia vertinimo jausmus ir sprendimus. Todėl ne visada vienos yra aiškiau skiriamos nuo kitų. Vis dėlto skirtumai neabejotini. Gėrybės yra konkretūs daiktai bei gamtos reiškinių savybės. Vertybės nėra daiktai, jos taip pat nėra natūralios daiktų savybės. Vertybės žmonių sąmonėje išnyra kaip idėjos. Bet ne visokios idėjos reiškia vertybes. Vertybes išreiškiančios idėjos daro įtaką žmonių gyvenimui, patraukia ir skatina. /…/ Vertybės, kai įsisąmoninamos, kreipia siekius ir žadina pastangas. /../ Gėrybės sudaro vertybių pamatą. Siekdami vertybių neturime pamiršti gėrybių. Tuo tarpu vertybės yra savitikslės, jos nėra priemonės kam nors, jų norima ir siekiama dėl jų pačių, bet ne dėl kokių nors kitų tikslų. [7, 59]
Tikra ir gryna vertybė peržengia ir pralenkia priemonių sferą ir naudingųjų gėrybių pasaulį. Taip yra todėl, kad vertybės svarba yra nepalyginamai didesnė ir aukštesnė už priemonės ir naudingosios gėrybės svarbą ir gėrį. Jeigu priemonė savo svarbą ir gėrį semia iš savo siekių ir tikslų, kuriems ji tarnauja tik kaip reikmuo, tai tikrosios vertybės gėris ir svarba srūva iš jos pačios prigimties ir esmės. Jeigu naudingoji gėrybė savo svarbą semia iš savo savybių, kurios teikia pelną, naudą ir patarnavimą, tai vertybė savo svarbą atsineša iš savo pačios vidinio gėrio ir tobulumo. Visa tai reiškia, kad grynosios vertybės svarba ir gėrinė kokybė ateina ir iškyla tiesioginiu ir betarpišku būdu, o taip pat visai nepriklausomai nuo jokių kitų dalykų ir priežasčių. Tik vertybės gali suteikti prasmingą, gilų, tikrą ir autentišką pasitenkinimą ir net laimę. Kiekvienos tikrosios vertybės gėris srūva iš jos pačios esminės sąrangos. Tai reiškia, kad bet kokio reliatyvizmo idėja vertybei negali ir neprivalo būti taikoma. Čia slypi mintis, kad jokia tikra vertybė nėra ir negali būti reliatyvi, kintanti ir įvairuojanti, arba priklausanti nuo įvairių kintančių sąlygų ir aplinkybių. [8, 125] ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-09-12
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis11 puslapių 
Literatūros šaltiniai10 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis23.82 KB
AutoriusIrena
Viso autoriaus darbų15 darbų
Metai2005 m
Klasė/kursas3
Mokytojas/DėstytojasA. Gedutis
Švietimo institucijaKlaipėdos Universitetas
FakultetasPedagogikos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Doroviniu vertybiu pobudis [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 11 puslapių 
  • Klaipėdos Universitetas / 3 Klasė/kursas
  • A. Gedutis
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą