Vaiko mokymosi pradžia tėvams sukelia daug rūpesčių: ar patiks vaikui mokykloje, ar pritaps prie naujos aplinkos, kaip mokysis, ar pažinimo džiaugsmo neapkartins mokymosi nesėkmės?
Pirmokėlio, peržengusio mokyklos slenkstį vienas svarbiausių uždavinių - tapti asmenybe, mokytojo, pradėjusio dirbti su pirmokais, - atskleisti ir pastebėti vaiko gabumus, padėti jam pažinti save ir kitus, padėti tapti asmenybe. Pirmoji klasė - tarsi lakmuso popierėlis, jis parodo psichologini vaiko pasirengimą mokyklai.
Mokytojo darbas išskirtinis: kas keleri metai jis sulaukia vis kitų mokinių kitų tėvų turi atsižvelgti i besikeičiančios mokyklos bei visuomenės tikslus, uždavinius. Norint gerai atlikti savo pareigas, reikia gerai išmanyti vaikų psichiką, pastebėti jos permainas, kylančias dėl įvairių priežasčių...
Kėdainių "Purienos", darželyje-mokykloje dirbantys pedagogai turi idealias sąlygas. Savo būsimuosius pirmokėlius galėjau stebėti, vos jie pradėjo lankyti darželi. Įvairiapusis susipažinimas su būsimaisiais pirmokais sudaro sąlygas prognozuoti jų vystymąsi, laiku ji koreguoti, numatyti mokini kaip asmenybę.
Būsimuosius mokinius stebėjau darželio grupių veikloje, bendravau su grupės auklėtojomis, logopede, kalbėjausi su vaikais, dalyvavau šventėse, stebėjau pamokėles. Domėjausi:
• socialinės aplinkos ypatybėmis, socialumu;
• fizinio brendimo, sveikatos klausimais;
• bendrosiomis būsimojo mokinio savybėmis;
• pa˛intiniais gebėjimais, polinkiais, interesais;
• tėvų reikalavimais, keliamais mokyklai.
Pradėjau kaupti surinktą informaciją apie vaiką, jo sveikatą, polinkius ir pomėgius bei jo gabumus.
Šios grupės vaikai, padedami auklėtojų, darželio teritorijoje pasodino ąžuoliuką. Šį medeli prižiūri, globoja, aplanko, renka ir kaupia apie ji informaciją.
Vaikai su auklėtoja ne kartą lankėsi klasėje, susipažino su klasės aplinka, taisyklėmis, jas paanalizavo. Žaisdami "Mokyklą", vaikai sėdėjo suole, rašė lentoje, rodė raideles. Pamatė, kad mokykloje ne tik gražu, jauku, bet ir įdomų: Grupėje vaikai su auklėtoja aptarė, ką matė mokykloje, kokių įspūdžių patyrė. Auklėtoja skiepijo teigiamą požiūri i mokymąsi, skatino norą tapti mokiniu, nes mokykloje j4 laukia daug naujų, nepatirtų įspūdžių, naujovių, čia jie taps ne tik protingi, bet ir subręs, suaugs. Ši smalsumo kibirkštėlė, svajonė tapti mokiniu nugali nerimą dėl nežinomo ir nepažįstamo gyvenimo mokykloje.
Mokslo metų pabaigoje (gegužės mėn.) būsimųjų pirmokų tėvelius pasikviečiu j klasę, kurioje jie turi galimybę stebėti ketvirtoje klasėje vykstančią pamoką. Po šios pamokos atsakau i visus tėvams iškilusius klausimus. Su kiekvieno mokinio tėvais vyko individualus pokalbis, kalbėjomės apie vaiką, jo emocinę, socialinę, intelekto brandą, pasirengimą ir pasiryžimą tapti mokiniu. Mokinių tėvų buvo paprašyta atsakyti j tokius anketos klausimus:
• Vaiko vardas, pavardė, gimimo metai.
• Ar nori eiti į mokyklą?
• Ar turi brolių, seserų?
• Kokius vaiko interesus, poelgius pastebėjote? ,
• Ką mokytojas turėtų žinoti apie Jūsų vaiką (charakterio, elgesio ypatybes)?
• Kas Jums, tėvams, atrodo svarbiausia pradinėje mokykloje?
• Ar Jūsų vaiko gyvenime yra atsitikę tai, ką turėčiau žinoti ir aš?
• Kuo labiausiai didžiuojatės galvodami apie savo vaiką?
• Ką Jūs4 vaikui labiausiai patinka žaisti ar veikti?
• Kaip jis elgiasi nusiminęs?
• Kaip ji būtų.jį galima paguosti?
• Ką dar norėtumėte papasakoti apie vaiką? ...