Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Andragogika
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Andragogika

  
 
 
123456789
Aprašymas

Andragogikos naujovės: kontekstas ir patirtis. Temos aprėptis. Suaugusiųjų švietimas. Suaugusiųjų švietimo kontekstas. Andragoginė praktika. Mokymosi tikslų įvairovė. Išvados. Anotacija.

Ištrauka

Atsiverdama šiuolaikiniam pasauliui Lietuva integruojasi į struktūras (UNESCO, ES, NATO ir kt.), jau turinčias turi tam tikras bendradarbiavimo, bendravimo normas ir taisykles. Šalių, kurios yra šių Sąjungų narės, žmonės žino tas taisykles ir normas ir geba jų laikytis. Lietuvos žmonėms kaip piliečiams įsiliejimas į jau egzistuojančias struktūras kelia naujus reikalavimus: ne tik jie turi įvaldyti gausią informaciją ir dalyvauti socialinėje kaitoje, bet ir apsispręsti dėl asmeninės pozicijos ir kaip išsaugoti savo tautinį identitetą šiame naujame išorinės aplinkos kontekste.
Ypatingas vaidmuo šiuo atveju tenka suaugusiųjų švietimui, kuris turėtų skatinti sąmoningą apsisprendimą dėl savo pilietinės pozicijos ir kartu padėti peržiūrėti bei tobulinti savo profesines kompetencijas. Vieša diskusija apie suaugusiųjų švietimo Lietuvoje naujoves prasidėjo pirmojoje suaugusiųjų švietėjų konferencijoje "Nuolatinis mokymasis besikeičiančioje visuomenėje: prielaidos ir prieštaravimai", kuri buvo suorganizuota VDU 1997 metais. Perskaitytų pranešimų ir diskusijų grupėse kontekste išryškėjo bendra idėja - reikalingos andragogikos universitetinės studijos, galinčios parengti profesionalius suaugusiųjų švietėjus. Ši idėja bendromis LSŠA, ŠMM ir VDU pastangomis buvo įgyvendinta 1997 m., kai VDU Edukologijos katedroje ir Švietimo studijų centre buvo pradėta andragogikos magistrantūros studijų programa. Prie jos prisijungė 10 nuosekliųjų studijų studentų ir 45 suaugusiųjų švietėjai praktikai. Nuo 2000 metų parengta programa, kuri suteikia galimybę įgyti suaugusiųjų mokytojo profesiją. Šios suaugusiųjų švietimo naujovės rezultatas - dvi andragoginių studijų programos- magistrantūros ir profesinių studijų- bei šiuo metu VDU parengti diplomuoti andragogai - 48 magistrai ir 6 suaugusiųjų mokytojai. Plečiantis praktinei andragoginei veiklai VDU, buvo kaupiami ir mokslinių tyrimų rezultatai: magistrų diplominiai darbai, daktarinė disertacija (Žemaitaitytė, 2001) ir habilitacinis M.Teresevičienės darbas. Taip buvo sukurtos galimybės 2002 m. pradėti andragogikos bakalauro programos studijose. Šiuo metu andragogų rengimą tarsi estafetės lazdelę perima kiti universitetai, tad VDU sukaupta patirtis turėtų būti apibendrinta taip, kad naujoji andragogų karta galėtų susipažinti su ja, ir panaudoti šiuolaikinėms suaugusiųjų švietimo strategijoms įgyvendinti. Pastarosiose numatomas nuoseklus Lietuvos visuomenės įsiliejimas į Europos Sąjungos šalių sukurtą bendruomenę.
Šiame straipsnyje siekiama iškelti suaugusiųjų švietimo naujoves, kurios įgyvendinamos specifiniame kontekste: Lietuvoje šiuo metu vyksta esminiai socialinės ir kultūrinės raidos procesai, o pasaulio pažangioji visuomenės dalis plėtojat nuolatinio mokymosi idėją.
Straipsnyje nuosekliai išanalizuota pagrindinių temą apibrėžiančių sąvokų samprata, jų šiuolaikinis kontekstas, pateikti praktinės andragoginės veiklos tyrimų pavyzdžiai.
Temos aprėptis
Suaugusiųjų švietimas
Suaugusiųjų švietimą kaip socialinį reiškinį įvardijęs Knowles (1980) numatė tris galimas jo sampratas:
1. Suaugusiųjų švietimas gali būti suprantamas kaip procesas, kurio eigoje suaugusieji tobulina patirtį ir tokiu būdu įgyja naujų žinių, pagilina supratimą, įgūdžius, praplečia požiūrį, interesus ir normas konkrečioje srityje. Šio proceso iniciatoriai gali būti patys suaugusieji arba įvairių rūšių institucijos, siekiančios įtraukti į jį savo darbuotojus ir klientus. Jiems turėtų rūpėti suaugusiųjų požiūris į mokymąsi, mokymosi poreikiai, tikslai, barjerai ir t. t.
2. Suaugusiųjų švietimas suprantamas kaip tam tikros edukacinės veiklos formos (t.y. studijų grupės, paskaitos, seminarai, suplanuotos skaitymo programos, valdomos diskusijos, konferencijos), kuriose dalyvauja suaugusieji. Taigi toks suaugusiųjų švietimas apima įvairių institucijų organizuojamus renginius specialiai suaugusiems. Šiuo atveju dėmesys sutelkiamas į galimybių suaugusiems mokytis sukūrimą ir darbo būdų bei metodų parinkimą.
3. Trečioji samprata apima dvi pirmąsias (suaugusiųjų švietimą kaip procesą ir kaip veiklą) ir suvienija jas į specifinį socialinės praktikos lauką, kuriame siekdami bendro tikslo darbuojasi individai, institucijos ir įvairios asociacijos. Taip suvokiamas suaugusiųjų švietimas tampa judėjimu bendam kultūros lygiui kelti. Šia samprata dažniausiai remiasi švietimo politikai,ji pasitelkiama besimokančios visuomenės scenarijams kurti.
Ščedrovickis (1993) iš šių trijų sampratų veiklos aspektą ir numato tris suaugusiųjų švietimo lygmenis, kurie apima skirtingos suaugusiųjų švietimo funkcijas:
švietimo procesų projektavimą,
ugdymo programų kūrimą,
konkrečių mokymosi situacijų kūrimą.
Naujovės samprata
Naujove šiuolaikiniame kontekste laikoma "minties būsena, reikalaujanti kūrybiškumo, plataus akiračio, verslo dvasios, drąsos rizikuoti" (Pirmasis Europos inovacinių veiksmų planas, 1997). Būdama naujojo mąstymo rezultatu ta naujovė tampa bendro kultūros lygio, kurio plėtra priklauso nuo švietimo dalimi.
Veiklos sampratoje (Rac ir Ojzerman, 1991) atsisikleidžia trimatė naujovės prigimtis: ji kuriama mintimis, vertinama atsižvelgiant į sociokultūrinį kontekstą, o įgyvendinama materialiame lygmenyje (kuriant konkrečias priemones ir modeliuojant situacijas).
De Bono (1990) yra pasiūlęs naujovių tipologiją, padedančią fiksuoti visų trijų minėtos naujovės matmenų sąsajas: joje atsispindi skirtingas požiūris į sociokultūrinio konteksto ir naujovės derinimą minties pagrindu ir konkrečia veikla. Čia įvardijami septyni naujovių tipai (Valiuškevičiūtė, 2001): žvalgyba, "lopymas", naujovės pritaikymas, prijungimas, prisitaikymas prie naujovės, improvizacija, atgimimas. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-11-30
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai21
Dydis20.62 KB
AutoriusEdita Vandenė
Viso autoriaus darbų53 darbai
Metai2005 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaVilniaus Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Andragogika [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Vilniaus Universitetas / 3 Klasė/kursas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą