Anot L. Jovaišos: "Mokymasis – ne vien pažįstamoji-intelektinė veikla, bet visos asmenybės tikslingas aktyvumas perimant ir įvaldant mokslo, technikos, meno, darbo, socialinių santykių vertybes ." Tai labai sunkus darbas, reikalaujantis visų žmogaus pastangų: tiek fizinių jėgų, tiek tvirto charakterio, tiek gabumų, noro bei žinojimo, kaip mokytis. Tačiau svarbiausia, kad įgytas žinias būtų galima pritaikyti praktikoje.
Ugdytojai labai daug dėmesio skiria tam, kad perteiktų faktus, dėsnius, sąvokas, pažinimo įgūdžius ir kartais pamiršta, kad visų dalykų sėkmingam išmokimui įtakos turi daugybė vidaus ir išorės veiksnių. Sėkmingą mokymąsi lemiančius veiksnius galima skirstyti į psichologinių, fiziologinių, socialinių, pedagoginių veiksnių grupes (1 pav. priede)
Aš pasirinkau psichologinius mokymosi veiksnius, lemiančius sėkmingą mokymąsi. Šia tema nėra labai daug išsamios ir struktūruotos medžiagos, nors tai įdomi ir itin aktuali tema mūsų dienomis. Ugdytojai pastebi, kad ugdytinių mokymosi rezultatai laikui bėgant vis prastėja, todėl manau, kad įsigilinimas į psichologinius mokymosi veiksnius galėtų labai pagelbėti, skatinant įvairių pakopų mokyklų (pradinių, pagrindinių, aukštųjų ir pan.) ugdytinių mokymosi efektyvumą bei geresnių rezultatų siekimą.
Vienintelis lietuvių edukologijos klasikas L.Jovaiša pateikia išsamesnį įvairių mokymosi veiksnių aprašymą. Šiek tiek apie sėkmingo mokymosi veiksnius galima rasti N.L.Gage ir D.C.Berliner bei E.Jensen knygose.
Šio mano darbo TIKSLAS - nustatyti, kurie psichologiniai mokymosi veiksniai labiausiai lemia sėkmingą mokymąsi.
Iš tikslo kyla nemažai uždavinių, tačiau išsamiau aš apžvelgsiu tik keletą iš jų. UŽDAVINIAI:
1. Nustatyti, kas laikoma psichologiniais mokymosi veiksniais, lemiančiais sėkmingą mokymąsi.
2. Išsiaiškinti, kurie veiksniai daugiausiai turi įtakos nusiteikimui mokytis.
3. Panagrinėti, kokią įtaką sėkmingam mokymuisi turi ugdytinio charakteris.
4. Išsiaiškinti dėmesio ir atminties svarbą sėkmingam mokymuisi.
5. Nustatyti, kokią įtaką sėkmingam mokymuisi turi įgimti gabumai.
1.Psichologiniai mokymosi veiksniai. Pagal L. Jovaišą, gerą mokymąsi labiausiai lemia šie psichologiniai veiksniai: nusiteikimas mokytis, stropumas, charakteris, dėmesys, pažinimo procesų aktyvumas, atmintis, aktyvus mąstymas, savarankiškumas bei įgimti gabumai (2 pav. priede). Visi šie veiksniai yra neatsiejami vieni nuo kitų, vieni kitus papildo arba tiesiog veikia kartu (pvz. dėmesys ir atmintis). Psichologinių mokymosi veiksnių pažinimas darbą lengvina ne vien ugdytiniui, bet ir pačiam ugdytojui, nes tada lengviau ir subtiliau pateikiama mokymosi medžiaga, tikslingiau pateikiamos kontrolinės užduotys, mažiau laiko sugaištama naujam išmokimui ir pan. ...