Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Lietuvos kalbos fonetikos specialioji didaktika
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Lietuvos kalbos fonetikos specialioji didaktika

  
 
 
1234567
Aprašymas

Įvadas. Fonetikos ir rašybos taisymai. Fonetikos pradmenų mokymo uždaviniai. Metodų priemonių parinkimas, naujų rengimas ir taikymas.

Ištrauka

Bendriausia gimtosios kalbos kaip dalyko paskirtis – išugdyti asmens komunikacinę kompetenciją. Komunikacija suprantama kaip gebėjimas reikšti, suvokti ir interpretuoti mintis, jausmus, faktus žodžiu ir raštu įvairiuose socialiniuose kontekstuose.
Tarties klaidų atsiranda dėl tarmių, svetimų kalbų, rašybos įtakos bei kitų priežasčių. Lietuvių bendrinės kalbos ir tarmių fonetinės sistemos skiriasi. Mūsų rašyba nėra gryna fonetinė. Nemaža žodžių rašoma vadovaudamiesi morfologiniu, istoriniu, tradiciniu principu.
Tyrimo objektas – fonetikos mokymas specialiojoje mokykloje.

Tikslas. Fonetika yra kalbotyros dalis, tirianti garsinę kalbos sandarą. Mokiniams žinios apie gimtosios kalbos garsus ( balsius, priebalsius, dvigarsius) ypač reikalingos mokantis bendrinės tarties bei rašybos.

Uždaviniai:
1. Atskleisti fonetikos sampratą.
2. Išnagrinėti metodus ( pratimus ) lietuvių kalbos mokymo II klasėje.
3. Aprašyti metodų priemonių parinkimą, naujų rengimą ir taikymą.

Tyrimo metodai: Mokslinės pedagoginės literatūros analizė

Fonetika yra labai glaudžiai susijusiu su rašyba. Priėmus bendrinės kalbos pagrindu vakarų aukštaičių tarmę, garsyno problema buvo palyginti sklandžiai išspręsta – daug abejonių jo sistema nekėlė. Todėl ir Jablonskiui teko palyginti maža taisyti žodžių dėl jų netinkamos bendrinei kalbai fonetikos. Tačiau kai kurie garsai svyruoja ir pačioje bendrinės kalbos tarmėje. Antai ne visose vakarų aukštaičių šnektose vienodai vartojami žodžio pradžios balsiai a ir e , dvibalsiai ai ir ei. Pagaliau tam tikros šnektos tik spontaniškai nesutampa su dabartinės kalbos įprasta šių garsų vartosena žodžio pradžioje. Šių bendrinės kalbos normos pažeidimų priežastys gana įvairios – tarmės įtaka, žargoninės tarties atspindys, tiesiog rašybos nemokėjimas ar net papraščiausia korektūros klaida.


Fonetika yra kalbotyros dalis, tirianti garsinę kalbos sandarą. Mokiniams žinios apie gimtosios kalbos garsus ( balsius, priebalsius, dvigarsius) ypač reikalingos mokantis bendrinės tarties bei rašybos.
Pagal pamokų skaičių, lyginant su morfologija ir sintakse, fonetikai tenka nežymi vieta, bet jos reikšmė didelė. Fonetika supažindina su kalbos garsais, kurie tokie svarbūs žodžio elementai, kad menkiausias jų pakitimas kartais iš pagrindų pakeičia žodžio reikšmę ( rytas – ritas, lupa – lūpa, mušis – mūšis, karo – kario ir t.t). Jei mokiniai neturi fonetikos žinių, negalima išmokyti šnekamosios ir rašomosios kalbos ( tarties ir rašybos), morfologijos; fonetikos žinios padeda mokytis užsienio kalbų.
Fonetikos mokymo uždaviniai bendrais bruožais nurodyti programoje: dėstydamas fonetiką, mokytojas turi parodyti lietuvių kalbos garsų sistemos ypatybes, daug dėmesio skirti bendrinės tarties normų mokymui; svarbu, kad mokiniai išmoktų analizuoti žodį garsais, nepainiotų jų su raidėmis; mokant fonetikos, kartu formuojami ir rašybos įgūdžiai.
Fonetikos kurso temos turi padėti turtinti, tobulinti mokinių žodyną, jų šnekamąją ir rašomąją kalbą; lavinti kalbinę klausą, pastabumą, ugdyti valingą dėmesį, sugebėjimą analizuoti kalbą, gretinti bei lyginti jos reiškinius ( pavyzdžiui, trumpais ir ilgasis a, e, kirtis ir priegaidė), induktyviai ir deduktyviai mąstyti.
Specialiojoje mokykloje J. Ambrukaitis išskyrė pagrindinius fonetikos mokymo uždavinius:
1) formuoti elementarią žinių sistemą apie gimtosios kalbos garsus;
2) remiantis žiniomis apie garsus, šalinti tarties trūkumus, mokyti bendrosios tarties;
3) formuoti foneminės rašybos įgūdžius;
4) ugdyti kalbinę klausą, koreguoti psichines funkcijas, gebėjimą induktyviai ir deduktyviai protauti, lavinti pastabumą. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-11-10
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis5 puslapiai 
Literatūros šaltiniai9
Dydis11.79 KB
AutoriusDaiva
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2006 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaŠiaulių Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Lietuvos kalbos fonetikos specialioji didaktika [speros.lt].doc
 

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 5 puslapiai 
  • Šiaulių Universitetas / 3 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą