Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Teksto tipai: pasakojimas, aprašymas, samprotavimas
   
   
   
-2
naudingas +3 / nenaudingas -5

Teksto tipai: pasakojimas, aprašymas, samprotavimas

  
 
 
1234567891011
Aprašymas

Įvadas. Tekstų tipologijos problema. Tekstų tipai. Pasakojimas. Aprašymas. Samprotavimas. Aiškinimas. Argumentavimas. Išvados.

Ištrauka

Kalbos ugdymas yra neatsiejamas nuo vaiko asmenybės ugdymo, nuo kultūrinio konteksto. Kalbos ugdymo tikslas- asmens lingvistinė, komunikacinė, kultūrinė kompetencija.
Šiandien plačiai nagrinėjama teksto klasifikacijos problema. Sirtauto (2000) teigimu , tekstas, kaip aukščiausias kalbos vienetas, yra labai svarbus kalbos teorijai. Tik gerai žinodami teoriją, suprasime ir mokėsime tinkamai naudotis tekstu kaip informacijos teikimo ir gavimo priemone.
Bendrojo lavinimo mokykloje mokiniai supažindinami su teksto tipais: pasakojimu ir aprašymu III-oje klasėje. Jie mokomi planuoti ir atpasakoti tekstą.
Baigę mokyklą (XI- XII-oje klasėje) mokiniai turi mokėti rašyti įvairių tipų ir stilių tekstus. Išsilavinimo standartuose nurodoma, kad mokiniai sąmoningai renkasi tinkamą minčių modelį, atsižvelgdami į rašymo tikslą,adresatą, teksto tipą. Rašydami motyvuotai sieja pasakojimo, aprašymo ir samprotavimo elementus. Mokiniai turi gebėti laikytis samprotaujamojo teksto struktūros:tezė, argumentai, kontrargumentai.
Šiame darbe aptariama tekstų tipologijos problema. Plačiau aptariami trys pagrindiniai tekstų tipai: pasakojimas, aprašymas, samprotavimas.
Rašant referatą naudotasi J. Ir V. Sirtautų, Z. Nauckūnienės knygomis ir V. Sirtauto, J.Rozenbergo, V. Labučio, Z. Alaunienės straipsniais, bendrojo išsilavinimo standartais. Taip pat informacija, rasta internete.


Dauguma kalbos specialistų ir praktikų vieningai sutaria, kad tekstus grupuoti ir vertinti diferencijuotai daug tikslingiau, negu apibendrintai kelti jų požymius bei savybes, nors tai yra sudėtinga.
Sirtauto (2000) teigimu, tektų klasifikacija nėra galutinai užbaigta sritis. Autorius įžvelgia problemą kriterijų paieškoje. Nors šiame darbe bus aptarta tradicinė klasifikacija, derėtų paminėti, kad tekstų tipologija pradėta domėtis Antikos laikais: Aristotelis (medžiagos pateikimo būdas, išdėstymo maniera ir reprezentacijos objektas), R. Jakobsonas, T. van Deikas, K. Hausenblasas, Z. Turajeva irk t. Be to, su tekstų tyrimu susijusi ne tik lingvistika, bet ir poetika, stilistika, literatūlogija, tekstologija, semiotika, logika, psichologija, filosofija irk t.,. todėl tekstų klasifikacija vis dar bus aktuali ateityje.
Labutis (2000) abejoja tekstų skirstymo pagal turinio pateikimo tipą- nurodant pasakojimą, aprašymą ir samprotavimą, nustatymo kriterijais. Jis sukonkretina nurodydamas 2 kriterijus:
1. Pranešamųjų dalykų paties turinio skirtumai: pasakojimas orientuojamas į situacijų, įvykių nuoseklumą ar vienalaikiškumą (laiko planą), aprašymas- į situacijų ar įvykų foną, dalyvių, jų ypatybių apibūdinimą, samprotavimas- į situacijų ar įvykių vertinimą, priežastinių ryšių nustatinėjimą.
2. Teksto kūrimo pobūdis: pasakojimas- informacija pateikiama kūrinio autoriaus ar sugalvoto personažo vardu, iš jo lūpų, aprašymas- pabrėžtinai beasmeniškai, lyg stebint iš šalies, samprotavimas- kieno nors mintys, apmąstymai suasmeninti ar beasmeniški.
Autorius siūlo prie šio skirstymo pridėti pokalbio tipą- kai tekstai pateikiami kelių kalbėtojų lūpomis ar su pasakotojo intarpais.
Rozenbergas (2000) teigia, kad teksto tipą lemia ekstralingvistinė tikrovė, jį realizuoja kalbos priemonių selekcija ir aranžuotė.
Tekstai pagal sandarą skirstomi į:
• Pasakojimą
• Aprašymą
• Samprotavimą
Šie tipai aiškiai vienas nuo kito skiriasi:pasakojimas išreiškia kokio nors įvykio , veiksmų plėtotę, dinamiką; aprašymas tam tikro gyvo ar negyvo objekto išorę, vaizdą; samprotavimas- mintis, teiginio įrodymą. Pasakojamojo tipo tekste paprastai vyrauja laiko santykiai, aprašyme- erdvės, laiko, o samprotavime- priežasties, pasekmės, motyvacijos, kompensacijos ir kt. Gana dažnai šie dalykai tekste pinasi- tipas gali būti mišrus. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-11-20
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai7
Dydis19.67 KB
AutoriusGrazvydas
Viso autoriaus darbų4 darbai
Metai2005 m
Klasė/kursas11
Mokytojas/DėstytojasDr. G. Martinkienė
Švietimo institucijaKlaipėdos Universitetas
FakultetasPedagogikos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Teksto tipai pasakojimas aprasymas samprotavimas [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Klaipėdos Universitetas / 11 Klasė/kursas
  • Dr. G. Martinkienė
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+3
-5
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą