Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Gabių vaikų ugdymas
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Gabių vaikų ugdymas

  
 
 
1234567891011
Aprašymas

Istorija ir dabartis. Kas jie ir kiek jų? Specialieji gabiųjų vaikų poreikiai. Kitos bėdos. Gabiuosius – į provinciją? Mokytojams kylantys sunkumai ugdant gabius vaikus. Mokytojo vaidmuo ugdant gabų vaiką. M. Makerio (1998) tvirtinimu, ugdant gabius vaikus reikėtų atsižvelgti į tai. Praktiniai patarimai, kaip atpažinti gabius vaikus. Praktinės užduotys tėvams. Kokias savybes reikia išugdyti. Gabiems vaikams mokykloje kylantys sunkumai. Koks mokytojas turėtų ugdyti gabius vaikus. Mokytojo vaidmuo ugdant gabų vaiką. Išvados.

Ištrauka

Galima sakyti, jog kiekvienas žmogus, koks genialus jis bebūtu, per savo gyvenimą išnaudoja ne daugiau kaip vieną milijoną dalį tų galimybių, kuriuos suteikia smegenys.
(N. Dubininas)

Gerai būti gabiam, o dar geriau – talentingam. Talentas – prigimties sąlygotų ir socialiai suformuotų intelektinių arba fizinių sugebėjimu bei dorinių ypatybių visuma, padedanti sukurti naujas dvasines arba materialines vertybes. Pagrindiniai talento bruožai yra labai išlavėję specialieji ir įvairiapusiški sugebėjimai, stipri valia, valingųjų charakterio bruožų ir sugebėjimų susiliejimas, aiškūs gyvenimo tikslai. Vargu ar daug kas imtų dėl to ginčytis. Tačiau bent kiek pamąsčius gali kilti abejonių, ar taip jau puiku būti "ne tokiam kaip visi". Ypač jei tavo gabumai dar tik skleidžiasi, jei ne visi juos nori pripažinti.
Kas tie gabieji? Kiek jų? Ar aplinkinių nusistatymas "gabiosios mažumos" atžvilgiu visada teigiamas? Ir svarbiausia – ar pakanka tolerancijos gabiesiems mūsų šalies mokyklose? Apie tai jau galima kalbėti ir vartant išsamių tyrimų duomenis.

Istorija ir dabartis

Sakoma, kad gabiųjų vaikų ugdymo sąjūdžio "senelis" yra seras Francis Galtonas – individualiųjų skirtumų psichologijos pradininkas, 1869 m. išleidęs knygą "Įgimtas genialumas" ("Hereditary Genius"). "Pribuvėja" tituluojamas Alfredas Binetas, pirmųjų psichologijos testų intelektui matuoti kūrėjas. "Tėvas" – Lewis Termanas, tobulinęs ir platinęs intelekto testus Amerikoje, 1920 m. pradėjęs tūkstančio penkių šimtų gabių vaikų tęstiną tyrimą. Na, o rūpestinga "motina" – amerikietė Leta Hollingworth, siekusi, kad gabiems vaikams lavintis būtų sudarytos kuo geresnės sąlygos, ir parašiusi šiuo klausimu dvi knygas (išleistos 1926 m. ir 1942 m.). Vėlesnė gabiųjų vaikų ugdymo istorija siejama su "šaltojo karo" laikų konkurencija tarp TSRS ir JAV – "lenktynėmis" tyrinėjant kosmosą ir pan. Todėl abiem šalims buvo reikalinga "totalinė talentų mobilizacija". Daugelis dar prisimename vieną iš jos apraiškų – sovietmečiu gyvavusias "sustiprintas" mokyklas. Šiandien jos virto prestižinėmis gimnazijomis ir pagal galimybes tęsia savo misiją padėti vaikams atskleisti savo gabumus. Tačiau specialus gabiųjų vaikų ugdymas, jų poreikių tyrimas yra, galima sakyti, prabanga, kurios mūsų valstybė iki šiol beveik negalėjo sau leisti. Sunkumų turime ne tik mes. Dėl sudėtingos ekonominės situacijos šiuo metu siaurėja gabiųjų vaikų ugdymo programos JAV. Tačiau jos plečiamos Didžiojoje Britanijoje, Danijoje. Daug pasiekę gabių vaikų ugdymo srityje yra vokiečiai, Australijos ir aplinkinių regionų specialistai. Daugelyje šalių dabar suprantama, kad į ypač gabų jaunimą investuoti verta.
Lietuvoje 2002 m. bene pirmą kartą Švietimo ir mokslo ministerija skyrė lėšų gabių vaikų ugdymo situacijai šalies bendrojo lavinimo mokyklose tirti. Šį darbą atliko Kauno technologijos universiteto mokslininkai matematikai dr. Bronė Narkevičienė (dirbanti ir KTU gimnazijoje), Giedrius Janušas ir šio straipsnio autorė, konsultuojami žymaus gabių vaikų problemų tyrėjo prof. Dietlefo Rosto iš Vokietijos. Visoje Lietuvoje, nuo didžiųjų miestų iki mažų miestelių, parengus specialią anketą, apklausta net 3210 9–12 klasių moksleivių ir 401 jų mokytojas.

Kas jie ir kiek jų?

Ne taip lengva pasakyti, kuris vaikas laikytinas gabiu, o kuris – ne. Tradiciškai gabumai siejami su aukštu intelektu, o pastaruoju metu – ir su kitais asmenybės aspektais: motyvacija, polinkiais ir kt. Tyrėjų dėmesio susilaukia vis įvairesni gabumai – be įprastų akademinių, meninių, sporto, skiriami lyderiavimo, bendravimo (vadinamasis socialinis intelektas) ir kt. Gabumus galima nustatyti testais, bet jie veikiau rodo turimą potencialą, kuris ne visada sėkmingai naudojamas (juk ne kiekvienas aukštaūgis tampa Saboniu!). Todėl patogu pasikliauti tam tikros srities žinovų nuomone. Štai JAV švietimo komitetas siūlo gabiais ir talentingais laikyti tuos vaikus, kurių gebėjimus yra pripažinę patyrę specialistai. Tačiau kokią dalį vaikų reikėtų priskirti gabiesiems, kitaip sakant, kur nubrėžti brūkšnį, už kurio likę jau nebebus laikomi gabiais? Akivaizdu, kad tai – susitarimo dalykas. Esama "kietų" nuostatų (manoma, kad gabūs vaikai sudaro yra 1%–3% visų vaikų), ir gana argumentuotų "švelnių" (gabiais vaikais laikomi net 25% geriausių rezultatų tam tikroje srityje pasiekusių moksleivių). Laikantis humaniškos "švelniosios" nuostatos, 1%–3% itin pasižymėjusių vaikų vadinami itin gabiais.
Norėdami sužinoti, ką šiuo klausimu mano Lietuvos vyresniųjų klasių pedagogai, buvo pasiteirauta, kiek procentų savo mokinių jie laikytų itin gabiais. Ir ką gi – mokytojai pasirodė esą optimistai: itin gabiais jie vidutiniškai laiko net 10,53% savo mokinių! Žinant vadinamojo "Pigmaliono efekto" (mokiniai, kuriuos mokytojai laiko gabesniais, pasiekia geresnių mokymosi rezultatų) reikšmę, tai galima vertinti teigiamai. Tiesa, ne visiems mokiniams šiuo požiūriu pasisekė vienodai: miestų mokytojai itin gabiais linkę laikyti 14,89% savo mokinių, rajonų centrų – 10,24%, o mažųjų miestelių – tik 5,21%. Be to, sužinoma, kad optimistiškiausiai savo ugdytinius vertina kūno kultūros mokytojai, itin gabiais pripažįstantys net 26,6% mokinių. Menų mokytojai nurodė 13,7%, lietuvių kalbos – 9,4%, o nuosaikiausi buvo matematikai – 6,1%. Taip pat pastebėta tendencija, kad įvardyti mokinius kaip itin gabius labiau linkusios moterys ir didesnį darbo stažą turintys mokytojai. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-03-23
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis11 puslapių 
Literatūros šaltiniai3
Dydis27.33 KB
Autoriusdovile
Viso autoriaus darbų2 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaVilniaus kolegija
Failo pavadinimasMicrosoft Word Gabiu vaiku ugdymas [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 11 puslapių 
  • Vilniaus kolegija / 3 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą