Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Edukologija kaip mokslas
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Edukologija kaip mokslas

  
 
 
123456
Aprašymas

Edukologijos mokslo objektas. Edukologija. Ugdymas. Mokslinio pažinimo rezultatas. Empirizmas. Fenomenologija. Esminė edukologijos mokslinio pažinimo paskirtis.

Ištrauka

Kodėl civilizuotame pasaulyje krenta moksleivių pažangumas, blogėja elgesys? Paaiškinti galima prieštaravimais tarp ekonominės, technologinės pažangos ir dvasinės kultūros lygio. Dvasinis žmonijos gyvenimas atsilieka nuo civilizacijos šuolio. Žmogus liko daiktų vergu, todėl yra tik vienas būdas šiai problemai ir šiems prieštaravimams spręsti. Tai – ugdymas, dvasinis žmogaus, tautos, visuomenės, pasaulio žmonių ugdymas. Taigi pasaulį pertvarkančio ugdymo paskirtis – asmenybės dvasingumo kūryba.
Edukologijos mokslo objektas ir yra ugdymas, todėl šiame darbe mėginsiu aptarti ugdymo realybę jos pažinimo aspektu, formuluojant tokius klausimus: ar ugdymas yra žmogiškojo pažinimo objektas, kokios šio objekto pažinimo ištakos, kokios yra ugdymo pažinimo ribos.
Kiekvienas mokslas taip pat ir edukologija siekia objektyviai aprašyti ir paaiškinti vieną ar kitą realybės aspektą, siūlyti šios realybės tobulinimo būdus. Mokslinio pažinimo rezultatas – sistema, kurią sudaro pagal tam tikrus principus sutvarkytos žinios apie tikrovę, tolesnio jos pažinimo prielaidos ir problemos, kurias ir mėginsiu paaiškinti.
Pažinti ugdomuosius įvykius, jų turinį, prasmę yra labai svarbu, nes kitaip yra neįmanomas ugdomasis veikimas, jo tobulinimas. Naujas šios srities žinias teikia ugdymo mokslas edukologija, o naujoms mokslinėms žinioms kaupti yra sukurta keletas metodologinių krypčių: racionalistinis, empirinis, fenomenologinis ugdymo tikrovės pažinimai, kuriuos šiame darbe ir mėginsiu glausčiau aptarti. Aprašysiu, kokiu būdu galima pažinti išskirtą mokslo teorinį objektą šiose mokslinėse pažinimo ištakose.
Edukologija – žmogaus ugdymo mokslas. Todėl žmogų tyrinėja įvairūs mokslai. Kadangi ugdymo esmę skirtingai aiškina daugelis tyrinėtojų, tai akcentuoju ir savo darbe. Juk svarbu pabrėžti, kad šių dienų ugdymo samprata suponuoja daugelio mokslų dalyvavimą sprendžiant ugdymo problemas.


Norint suvokti, kaip yra galima edukologija kaip mokslas, pirmiausia reikia suvokti sąvokas, objektą, ryšį su kitais mokslais. Žodis edukologija sudarytas iš lotynų kalbos žodžio‘‘educatio" – auklėjimas, ugdymas ir graikų kalbos žodžio "logos" – mokslas, mintis, žodis. Edukologijos objektu laikomas visų amžiaus tarpsnių žmogus. Edukologijos mokslo dalykas – ugdymas. Taigi edukologija yra žmogaus ugdymo mokslas. Todėl žmogų tyrinėja įvairūs mokslai, ugdymo esmę skirtingai aiškina daugelis tyrinėtojų. Pasak Jovaišos, taip atsitinka todėl, kad laikomasi skirtingų filosofinių, psichologinių, sociologinių ar kultūrinių koncepcijų. Vienų tyrinėtojų dėmesys krypsta į procesinį ugdymo aspektą, kitų – į turinį, t.y. į tai, koks turi tapti žmogus.
Kokie gi mokslai artimiausi? Glaudūs ryšiai sieja su filosofija. Vienoks ar kitoks filosofinis mokymas savaip nusako žmogaus gyvenimo tikslą. Filosofija ugdymo realybę nagrinėja pačiu aukščiausiu apibendrinimo lygmeniu. Edukologija taip pat susijusi su politika. Valdžios palaikoma ugdymo kryptis vadovaujasi tos valdžios politinėmis nuostatomis. Norint ugdyti būtina pažinti žmogaus anatomiją ir fiziologiją. Glaudžiai susijusi su psichologija. Svarbus edukologijos ryšys su logika: siekdami lavinti žmogaus protą, turime suprasti mąstymo dėsningumus. Kita vertus, ugdymas yra viena iš visuomenės sąmonės raiškos formų, todėl visai pagrįstai jo fenomenus nagrinėja sociologija, kuri šiuos fenomenus atskleidžia kaip buitinės sąmonės raišką, įvertina pagal viešosios nuomonės kriterijų, teikia grįžtamąją informaciją apie ugdymo rezultatyvumą visuomenės lygmeniu, padeda pažinti ugdomą žmogų kaip visuomenės narį. Bandoma naudotis kibernetika. Atsiranda ryšiai su antropologija, informatika bei vadybos mokslu. Savo ruožtu ekonomika aptaria ugdymo institutų ekonominį efektyvumą, teikia siūlymus dėl jų racionalaus funkcionavimo. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-11-25
DalykasPedagogikos referatas
KategorijaPedagogika
TipasReferatai
Apimtis5 puslapiai 
Literatūros šaltiniai2
Dydis8.66 KB
AutoriusBirute
Viso autoriaus darbų4 darbai
Metai2005 m
Klasė/kursas2
Švietimo institucijaAleksandro Stulginskio universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Edukologija kaip mokslas [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 5 puslapiai 
  • Aleksandro Stulginskio universitetas / 2 Klasė/kursas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą